Vragen? Bel 0317 - 416 153

Home - Praktische Zaken - Meest gestelde vragen

Meest gestelde vragen

Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen. Zit uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. 

Hoe krijg ik te horen hoe het met mijn kind gaat?

Tijdens het brengen en halen van de kinderen kunt u informatie uitwisselen met de pedagogisch medewerkers. Ook wordt er met u gecommuniceerd via het schriftje. Dit is een ‘logboek’ voor zowel de pedagogisch medewerkers als de ouders. Tussendoor behoefte aan feedback? Bel gerust even naar het kinderdagverblijf!
Daarnaast houdt Rozengeur & Maneschijn minimaal één keer per jaar het 10-minutengesprek, waarin de ontwikkeling van uw kind met u besproken wordt. Natuurlijk bestaat er altijd de mogelijkheid om vaker een oudergesprek te voeren. Wilt u even rustig met een pedagogisch medewerker of de directie praten, dan kunt u daarvoor een afspraak maken.

Rondleiding

Kan ik zelf een keer een kijkje nemen op een locatie van Rozengeur & Maneschijn?
Jazeker! U bent van harte welkom om een kijkje op locatie te komen nemen. Vraag hiervoor een rondleiding aan. Dan zorgen wij dat er iemand voor u klaarstaat om u rond te leiden en al uw vragen te beantwoorden!

Kan mijn kind eerst komen wennen op het kinderdagverblijf?

Uiteraard! Ongeveer twee tot vier weken voordat de opvang start, nodigen wij u en uw uk uit voor een intakegesprek en een wenmoment. Tijdens dit gesprek op het kinderdagverblijf maken we onder andere afspraken over het wennen en over de eerste periode, de wenperiode.Tijdens de wenperiode, de eerste maand van de opvang, kunnen u en uw kind kennismaken en vertrouwd raken met de dagelijkse gang van zaken bij Rozengeur & Maneschijn. Tijdens de wenperiode geldt geen opzegtermijn. 

Ik ben mijn baan kwijt, hoef ik me dan niet te houden aan het opzegtermijn?

Wat vervelend voor u, we hopen dat u snel weer aan de slag kunt. De opzegtermijn bij Rozengeur & Maneschijn is 1 maand. Vanaf januari 2015 heeft u de eerste 6 maanden dat u werkloos bent nog recht op kinderopvangtoeslag vanuit de Belastingdienst. Voor meer informatie over de kinderopvangtoeslag kunt u contact opnemen met de Belastingdienst.

Kan ik een ziektedag later inhalen?

Rozengeur & Maneschijn heeft klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan. Ziektedagen mogen daarom ingehaald worden. Hiervoor geldt dat er plaats moet zijn op een groep en dat wij geen extra pedagogisch medewerkers inzetten. Het aanvragen van de inhaaldag kan via de ouderlogin.

Kan ik een opvangdag ruilen?

Het gehele jaar mag er geruild worden. Voor ruiling geldt dat er plaats moet zijn op een groep en dat wij geen extra pedagogisch medewerkers inzetten. Aanvragen van een ruiling kan via de ouderlogin. Vakantiedagen kunnen niet worden geruild. Ter compensatie voor een deel van uw vakantiedagen hanteren wij een servicekaart. 

Het kinderdagverblijf is gesloten tijdens de feestdagen en tussen kerst en oud & nieuw. Worden deze dagen meegenomen in de urenberekening en kan ik deze dag ruilen voor een andere dag?

De uren van feestdagen worden inderdaad meegenomen in de urenberekening van de standaardcontracten.. Hier zijn een aantal redenen voor:

  • Op feestdagen lopen de belangrijkste kosten in de kinderopvang door. De personeelskosten vormen het grootste deel van onze kosten. Rozengeur & Maneschijn is conform de CAO kinderopvang verplicht om de medewerkers een salaris uit te betalen waarin de feestdagen ook uitbetaald worden. Daarnaast kennen onze huurcontracten ook geen aftrek voor feestdagen en hebben we nog meer kosten die niet variabel zijn, zoals onderhoudskosten voor brandmeldcentrales, alarminstallaties, etc. Dit betekent dat, als we de uren van feestdagen uit de berekening halen, de uurtarieven zullen stijgen. Dit heeft tot gevolg voor ouders dat de uurprijs verder boven de door de overheid vastgestelde maximale uurprijs uitkomt waarover ouders kinderopvangtoeslag ontvangen. Omdat ouders per definitie zelf het verschil tussen de werkelijke uurprijs en de fiscaal maximum uurprijs betalen, zijn ouders dan altijd duurder uit.
  • Ook Minister L.F. Asscher heeft zich uitgesproken over het vraagstuk of feestdagen meegerekend zouden moeten worden of niet. In een brief van 25 februari 2013 schrijft hij dat het kabinet geen meerwaarde ziet in het verbieden van deze uren (om dezelfde redenen als hierboven genoemd), maar wel graag wil dat de kinderopvangorganisaties dit helder communiceren naar de ouders, zodat deze dit begrijpen.

Ter compensatie van enkele feest- en vakantie dagen hanteert Rozengeur & Maneschijn een servicekaart. Met deze servicekaart heeft u, per dag in de week dat u kind de opvang bezoekt,  2 extra dagen opvang van uw kind. Voor gebruik van de servicekaart geldt dat er plaats moet zijn op een groep en dat wij geen extra pedagogisch medewerkers inzetten. 

"Hij eet bij jullie beter dan thuis"
Danielle (moeder)
"Wat een uitkomst die warme maaltijd tussen de middag"
Leonie (moeder)
"Onze dochter is klaar voor de basisschool: spannend en leuk maar met de goede basis die ze bij jullie heeft meegekregen komt dit helemaal goed! "
Janet (moeder)
"Mijn dochter komt altijd met enorme verhalen thuis van de uitjes die ze bij jullie mee maakt"
Natasja (moeder)
"Een heerlijk gevoel dat onze kinderen veilig bij jullie spelen terwijl wij werken"
Renate (moeder)
"Wij horen 's avonds aan tafel van alles over de liedjes, werkjes en leuke activiteiten bij jullie"
Renate (moeder)
"Ze willen het liefst elke dag naar jullie"
Annemiek (moeder)
"Jullie maken waar wat ik verwacht van goede kinderopvang"
Rozemarijn (moeder)
"Prettige, liefdevolle en warme opvang!"
Dirk-Jan (vader)
"Wat is er toch altijd een gezellige, huiselijke sfeer."
Janneke (moeder)
"Zonder twijfel lieten we onze dochter voor het eerst achter bij Rozengeur & Maneschijn. Nu nemen we haar met ‘moeite’ weer mee."
Irene (moeder)
"Wat hebben jullie fantastische mensen werken, Tim vermaakt zich er super"
Hanneke (moeder)